یکشنبه 30 ارديبهشت 1403 - Sun 19 May 2024
  • شما طبق قانون شهید شده‌اید!

  • رئیسی: مرز ایران و آذربایجان را به مرز امید و فرصت بدل خواهیم کرد+ فیلم

  • رسانه می‌تواند در میدان نبرد، پیام‌آور امید باشد

  • حکم نهایی تتلو صادر شد

  • تاج: پیگیر فساد در فدراسیون هستیم

  • بودجه‌ها برای «سینما آزادی» هدر می‌روند!؟

  • چگونه یک دانشجو افسر سازمان سیا می‌شود؟+ عکس

  • علی کریمی بلاک شد!+ عکس

  • مطربی که رییس دستگاه دیپلماسی شد +فیلم

  • منتظر اعداد طلایی در شاخص باشید

  • امروز؛ افتتاح یک پروژه مهم، استراتژیک و بین‌المللی

  • مروری بر کارنامه تاریک ترین دوره اقتصاد ایران

  • سرزمینِ ایران؛ جشنِ رنگ در عروسی بختیاری

  • تصاویر: سیل در مشهد

  • از مجلس شورای اسلامی انتظار نبود!

  • ورود دلار به کانال ۵۷ هزار تومان/ ادامه روند کاهشی نرخ ارز

  • یک صندلی و چند کاندیدا/ گمانه زنی ها درباره ریاست امنیتی ترین کمیسیون مجلس!

  • براندازا دارن برای اعدام خسرو بشارت توییت می‌زنن

  • همه چیز از ۱۹۴۸، ۷۶ سال قبل شروع شد+عکس

  • مشوق های بیشتری برای فرزندآوری در نظر گرفته شود/ آمار سقط جنین نگران کننده است

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 21093
    تاریخ انتشار: 28/بهمن/1394 - 10:47
    پایگاه خبری حامیان ولایت/فرهنگی

    کنایه بهروز شعیبی به داوران فجر/آنهایی که اسلحه داشتند،فکر نکردند به چه کسی نباید شلیک کنند

    کارگردان فیلم «سیانور» در خصوص نادیده گرفتن این فیلم توسط داوران فیلم فجر گفت: متاسفانه آن کسانی که اسلحه دستشان بود، فکر نکردند به چه کسی نباید شلیک کنن. برای آنها حذف کردن بهترین راه بود.

    کنایه بهروز شعیبی به داوران فجر/آنهایی که اسلحه داشتند،فکر نکردند به چه کسی نباید شلیک کنند

    نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «سیانور» ساخته بهروز شعیبی به تهیه کنندگی سید محمود رضوی روز سه شنبه در دانشگاه تهران همراه با نمایش فیلم با حضور بهروز شعیبی و پدرام شریفی بازیگر«سیانور» برگزار شد.

    در ابتدای این نشست بهروز شعیبی کارگردان «سیانور» درباره ایده اصلی فیلم و ساخت اثری درباره وقایع سیاسی دهه 50 گفت:مدتی پیش فیلمنامه ای از آقای مسعود احمدیان خواندم درباره وقایع سیاسی که در سال 54 رخ داده و درباره شهیدان مجید شریف واقفی و مرتضی صمدیه لباف بود. اتفاقاتی که نسل من و شما از آنها دور بویم.  همیشه به نظر می آید فیلم های که درباره انقلاب و پیش از آن ساخته می شود بیشتر در دهه های خاص و حول محور یکسری شخصیت های  خاص شکل می گیرد. به طوریکه ما از خیلی از اتفاقات آگاه نیستیم.

    وی افزود:یکی دیگر از جذابیت های این فیلمنامه برای من پرداختن به شخصیت مجید شریف واقفی بود که اسم او هم اکنون سردردانشگاه صنعتی شریف است. اما ممکن است خیلی از ما حتی ندانیم که این عنوان چرا برای این دانشگاه انتخاب شده است. این بخش در گذشته کشور ما بوده اما مغفول واقع شده است.  پس ازخواندن فیلمنامه شروع به جمع آوری یکسری اطلاعات کردم. پس از آن مشغول بازنویسی شدیم، اما برای من رفتن سراغ این فیلم همراه با ترس بود. چرا که باید من سراغ قصه ای از دهه 50 می رفتم که از شعارزدگی که در این روزگار در فیلم های تاریخی می بینیم دور بوده و همچنین نباید شخصیت پردازی های فیلم کاذب جلوه می کرد. اما ما تمام مدت سعی کردیم با صداقت به قصه و تاریخ نگاه کنیم و از دادن شعار توسط خودمان در فیلم پرهیز می کردیم.

    شعیبی ادامه داد:در همین راستا برای رسیدن به یک فضای درست و واقعی، سعی کردیم سراغ صحنه های دیده شده، نرویم. به همین دلیل تمام صحنه های فیلم در خیابان های تهران فیلمبرداری شده و هیچ کدام جلوه های ویژه نیست. فکر کنم کار سختی بود ولی از نتیجه خیلی خوشحالم. امیدوارم کسانی که فیلم را می بینند، قضاوت پیشین را نداشته باشند.

    این کارگردان درباره حمایت وزارت اطلاعات از سیانور عنوان کرد:این فیلم با سرمایه‌گذاری سید محمود رضوی ساخته شده است. اما به دلیل حساسیت موضوع ما یک ناظر از وزارت اطلاعات داشتیم که در طول کار مشاور ما بودند. اما هرگز به عنوان سرمایه گذار ما از این ارگان حمایت نشدیم.

    پدرام شریفی در ادامه این نشست درباره همکاریش با پرویز پرستویی در «بادیگارد» و مهدی هاشمی در «سیانور» گفت:اتفاقا وقتی بازیگر مقابل، حرفه ای و بزرگ باشد کار برای طرف مقابل راحت تر است. آقایان هاشمی و پرستویی هم از بازیگران بزرگ سینما هستند که من از آنها بسیار آموختم. در فیلم «بادیگارد» برای اولین بار بود که مقابل یک بازیگر بزرگ مثل اقای پرستویی قرار می گرفتم و خیلی استرس داشتم. اما او من را به عنوان یک همکار پذیرفت و با همراهی آقای پرستویی توانستم از پس نقش بربیایم. درباره آقای هاشمی هم واقعا وقتی از نزدیک با او روبرو شدم  شخصیت مهربانی داشتند و انقدر گرم برخورد کردند که حس کردم انگار مدتها است او را می شناسم.

    شعیبی درباره دستیابی به اطلاعاتی درباره سازمان مجاهدین گفت: اطلاعات درباره این سازمان در کتابهای زیادی وجود دارد. البته ما می توانستیم با شخصیت های مختلفی که در ان دوران حضور داشتند هم صحبت کنیم، مانند اقای عزت شاهی. البته یک کتاب سه جلدی درباره سازمان مجاهدین است که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است و یا کتاب خاطرات آقای عزت شاهی. به هر حال دسترسی به اطلاعات در این بخش کار سختی نبود.

    کارگردان «سیانور» درپاسخ به این سوال که هدفش به غیر از آگاهی دادن به نسل جوان، در این فیلم چه چیزی بوده، افزود: به عقیده من اتفاقی که در این فیلم می بینید،  در طول تاریخ بارها برای آدم ها رخ داده است. آدم هایی که به قول صمدیه لباف وقتی اسلحه دست می گیرن تازه باید فکر کنن به چه کسانی شلیک نکنن. معتقدم حذف کردن بدترین راه برای عقیده مخالف است. ما از چنین اتفاقاتی باید درس بگیریم که عقیده مخالف را قبول کنیم و با آنها به بحث بشینیم. اگر نمی توانیم با آنها بحث کنیم، عادت به هم نشینی با عقیده مخالف کنیم.

    شعیبی در پاسخ به این سوال که چرا فیلم «سیانور» در جشنواره فجر توسط داوران دیده نشده و هیچ نامزدی برای سیمرغ نداشته است، گفت:من  خوشحالم از اینکه شما امروز این فیلم را دیدید چرا که جشنواره فیلم فجر تمام شده است و متاسفانه آن کسانی که اسلحه دستشان بود، فکر نکردند به چه کسی نباید شلیک کنن. برای آنها حذف کردن بهترین راه بود.  

    وی همچنین درباره این موضوع که «سیانور» را به وزیر ارشاد تقدیم کرده است، عنوان کرد: آقای علی جنتی یکی از فعالین سیاسی پیش از انقلاب بودند و حوزه فعالیتشان خیلی گستره بوده است. این نکته را وقتی که تحقیقات «سیانور» را انجام می دادیم برام جالب بود و یک بعد دیگر از شخصیتشان را شناختم. برای همین خیلی خوشحال بودم که در زمان این وزیر «سیانور» ساخته می شود و فارغ از هرگونه ریا و سودجویی این کار رو انجام دادم.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما